Over de meseta - Reisverslag uit El Burgo Ranero, Spanje van tonvanlierop - WaarBenJij.nu Over de meseta - Reisverslag uit El Burgo Ranero, Spanje van tonvanlierop - WaarBenJij.nu

Over de meseta

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg

15 Juni 2005 | Spanje, El Burgo Ranero

Het plateau dat direkt na Burgos begint en eindigt bij Leon is de meseta. Het is een onherbergzaam gebied met nauwelijks bomen en slechts kleinere dorpen. Ik loop nu constant op 800 m. hoogte en het is er redelijk vlak. Maar de route is 200 km lang en nu vind ik het eigenlijk wel genoeg; het is saai de kilometerslange gravelwegen met grote kiezels te volgen en als richtpunt soms een kerktorentje, dat maar niet dichterbij komt. Je moet ook nog goed uitkijken dat je niet struikelt over de keien. Soms duikt de weg ineens omlaag en zit je in een dorpje, wat je helemaal niet gezien hebt. Een weg was 17 km lang zonder voorzieningen en dan gaat het verstand op nul en de turbo aan: ik loop ze allemaal voorbij en na 3 uren ben ik in het langverwachte dorpje, waar ik mijn prestatie vier met een stuk fruit en wat sap. Onderweg buurt ik wat met mensen die elke dag hetzelfde traject nemen als ik, en we weten van elkaar waar de volgende stop is. Het is ook een voordeel als je op tijd op de klep valt bij zo´n refugio, want dan krijg je het beste bed. Een siesta houd ik na het douchen en wassen: daar knap je wel van op. Het enigste wat mij herinnert aan mijn werk bij de GGD is het blauwe T-shirt waar ik altijd in slaap (dat lukte bij de GGD ook altijd goed, weten de mansen daar). Gisteren en vanmorgen ben ik voor de eerste keer goed misselijk geweest en had darmstoornissen. Gelukkig werkt een glas cola hier ook goed tegen en ik hoop vanavond weer wat te kunnen eten.
Nu ik meer naar het westen loop valt het op dat elke dag het een stukje later licht wordt; velen vertrekken om 06.00 u. en het begint pas om 06.15 u. te schemeren. Er zijn er die met zo´n mijnwerkerslamp op het hoofd lopen om de obstakels goed te zien. Over 2 dagen hoop ik de stad Leon te bereiken en mischien blijf ik daar een dag, dat hangt af van de aantal km die ik die dan zal lopen.
Jullie horen nog van mij!

  • 15 Juni 2005 - 13:30

    Math:

    ik ben een paar weken niet op de zender geweest omdat ik op vakantie was (marokko)maar nu lees ik weer vol aandacht jouw interessante berichten. Ik begrijp dat de laatste loodjes eraan komen en dat de route nu echt zwaar en saai wordt. doe rustig aan het is toch geen wedstrijd en je hebt alle tijd.
    die hellemondse dames van het zkh komen uit vlierden en zijn daar door de pastoor gezegend voor deze reis, en bij terugkomst worden ze ontvangen door de burgemeester van eindhoven ??!!we zullen kijken of we voor jouw dries van agt kunnen regelen. maat hou je goed en de rug recht houdoe!!

  • 15 Juni 2005 - 14:03

    Marjo:

    Ha die Ton,

    De laatste Loodjes, Lekker dat zwembad.
    Geniet van alles wat je nog tegenkomt.
    En van die lange stukken zonder aanleg plaatsen herinner ik me ook van het fietsen.
    Loop ze en tot mails

  • 15 Juni 2005 - 17:45

    Ruud:

    Hou vol Ton, de meseta is een berucht stuk. Toevallig is de schoonvader van een directe collega ook op weg naar Santiago. Hij is met de fiets, een stukje makkelijker. Omdat hij epilepsie heeft is dat echter ook een grote uitdaging. Voor de liefhebbers, zijn dagboekverslagen staan op www.epilepsievereniging.nl. Bijna net zo spannend als jouw stukken!

  • 15 Juni 2005 - 21:09

    Jan Kluijtmans:

    Hallo, Ton, hier nog een keer de oudere broer van Harrie, alias Enrico Bettone! Mijn Irma en ik volgen je verrichtingen nog steeds op de voet,voor zover jij dat goed vindt, met je regelmatige berichten, maar daar hebben wij geen klachten over! Hopelijk gaat het weer een beetje met je ingewandjes, want dat kun je er natuurlijk niet bij hebben: een pelgrim ziet zó al genoeg af, zeker als je op een saai eind zit, zoals nu. We zullen maar weer voor je duimen; hopen dat er na dit taaie eind weer wat leuks te beleven valt. Doe ze de boks op, sterkte en houdoe van jan en Irma.

  • 15 Juni 2005 - 21:26

    Bert:

    Hallo Ton. Ik open de mailtjes altijd om te horen hoe het je vergaat. Je kunt ook leuk schrijven.Ik krijg bijna zelf zin om ook eens zo'n pelgrimage te maken. Maar omdat ik zie dat je er ook flink van afvalt zie ik er toch maar van af. Ik weet niet of je het al hebt gehoord, maar de volleybalclub is uiteindelijk op de 4e plaats geëindigd. We sluiten het seizoen af met een barbecue op 24 juni, dus als je flink doorloopt... Maar zo te zien heb je het regelmatig ook goed getroffen (zwembad) Tot de volgende keer maar weer. Ik hoop dat de berichtjes op het net van het thuisfront je door de laatste zware loodjes helpen

  • 17 Juni 2005 - 09:00

    Marianne:

    Hallo Ton
    Je gaat zo snel dat ik je bijna niet bij kan houden met lezen.Het stuk wat je nu loopt is in mijn herinnering ook het meest saaie stuk.Maar je kunt het ook anders bekijken. En dan ga je met eigen fantasie het landschap invullen. Zo creeer je iets met je eigen gedachtengoed.Je filosofeert wat en je bent zo weer bij een onverwacht dorpje.Hopelijk kun je elke dag een frisse duik nemen,daar bekom je duidelijk van.Het blijft natuurlijk leuk om elke dag op je eigen manier in te vullen.Je hebt geen enkele verplichting.Zorg goed voor je lijf en leden.Misschien hebben je darmen al te heftig op de wijn gereageerd. Dat waren ze natuurlijk niet meer gewend. Sterkte met het laatste stuk.En nogmaals ga niet te snel,want als je er bent is het voorbij. Groeten

  • 17 Juni 2005 - 15:53

    Harrie En Elie:

    Antonius, je SMS bericht ontvangen. Je hebt gelijk dat je er op tijd mee bent gestopt vandaag. Frans Kruter doet het op het ogenblijk ook wat rustiger aan. Hij komt Zaterdag 18 Juni in Santago aan. Als Ellis op tijd bevalt komen we naar Spanje,de voorbereidingen hiervoor zijn al in orde. Het ga je goed. Henricus.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, El Burgo Ranero

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 984
Totaal aantal bezoekers 92093

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: