`t schiet un bietje op - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van tonvanlierop - WaarBenJij.nu `t schiet un bietje op - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van tonvanlierop - WaarBenJij.nu

`t schiet un bietje op

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg

28 April 2005 | Frankrijk, Parijs

Hier in la Charité sur Loire in een CD winkeltje internet mogelijkheid gevonden.
Nou, leuk om alle reacties te lezen en zal proberen weer een leesbaar verhaal te maken.
Aangekomen in Vezelay (een flinke klim naar het stadje, wat je al van verre ziet liggen, overigens) kon ik me om 13.30 u. melden bij zuster portier, die me inschreef, me een kaartje overhandigde en de somma van 3 euro (of vrijwillig meer) wilde incasseren. Nen goeie Helmonder geeft dus meer! Ik werd via een middeleeuwse wenteltrap naar boven geleid en kwam op de tweede verdieping terecht alwaar een grote slaapzaal was ingericht en je tegen de grove eiken balken aankeek. In een carré stonden ongeveer 12 bedden en ik zocht er eentje uit in de hoek, zodat ik iedereen die binnekwam kon zien. En ja hoor, weldra druppelden de vermoeide pelgrims binnen en zochten ook een leger voor zichzelf (prima bedden hoor!) Je geleuft het niet, maar ik maakte kennis met een vrouw uit Helmond die met een vriendin ook te voet onderweg was naar Santiago. Chris Vincent zal ze wel kennen, want die kent alle vrouwen die in het ziekenhuis werken; de naam schiet me niet meer te binnen, maar ze werkt op de afdeling Regenboog. En zo kwam de slaapzaal bijna vol om de volgende morgen weer langzaam leeg te geraken, omdat iedereen zijn route weer opnam.
De route die ik volg is de GR 654 en volgt vooramelijk rustige veldwegen of bospaden; is landschappelijk mooi en veilig vanwege het ontbreken van veel verkeer. Maar soms kies ik toch voor een kortere route als die mij zo uitkomt, zodat de overnachtingsplaats op een redelijk tijdstip in de middag te bereiken is. Er zijn mensen die kiezen voor de geasfalteerde wegen en zijn sneller op een bestemming, maar laten daardoor veel verkeer langs zich voortrazen, wat een risico met zich meebrengt en vooral saai is.
De andere kant echter geeft wel eens geploeter op in door slijk bijna onbegaanbare paden waaraan de klei aan je schoenen vastkleeft en je profiel van je schoenzolen zo verdwijnen. Met aan elke voet een pond klei, een rugzak en dan maar niet uitglijden als je omlaag of omhoog moet. In ieder geval is het dan zaak oom je evenwicht goed te bewaren en doorzetten, want er komt altijd wel weer een betere ondergrond om verder te gaan. Het fijnste zijn de droge bospaden en veldwegen van fijne gravel: het dempt tijdens het lopen, wat op asfalt duidelijk voelbaar minder is.
Volgende keer zal ik de verschillende overnachtingsmogelijkheden als pelgrim beschrijven en ga dadelijk eens bezien wat ik vanavond zal gaan eten en of er al meer pelgrims in deze gemeentelijke gite zijn aangekomen.
Groeten aan de volleyballers die mij niet missen zo te zien aan de stand in de competitie en aan alle anderen die mij volgen via deze site!

  • 28 April 2005 - 15:33

    Rinus:

    ruim 800 km lopen om een Helmondse te ontmoeten..... je hebt er wat voor over, zeg.
    PS heb je al kruimels gestrooid voor de terugweg?

  • 28 April 2005 - 16:15

    Dorrie En Robert:

    Ha ton,
    Wij hebben net de laatste 2 berichten gelezen en zijn blij te horen dat alles goed met je gaat. Jammer dat Harry heeft moeten stoppen, hopelijk knapt hij snel weer op.
    Zoals we kunnen lezen is de toch qua omgeving erg mooi wat het natuurlijk een stuk prettiger wandelen maakt. Hou vooral je tempo aan maar rust wel uit als dit nodig is om blessures te voorkomen!!!!
    Groetjes!

  • 28 April 2005 - 19:03

    Marianne:

    Je blijft wel goed en snel aan de wandel. Maak je er een gewoonte van om elke dag als eerste pelgrim op een overnachtingsadres aan te komen? Je hebt dan natuurlijk wel de eerste keus.Hopelijk heb je voor de komende dagen mooi weer en een prettige ondergrond om te lopen. Veel plezier en tot de volgende mail. groeten. P.s. waarom rinus nu weer zijn e-mail dubbel verstuurd weet ik niet. Ik hou nhet maar op zijn grondige aanpak.

  • 29 April 2005 - 07:35

    Luurt:

    ik wist niet dat HELMONDERS elkaarin den vreemde ook nog opzochten maar ja ze zijn ook zo herkenbaar. de komende weken kan ik je bericht niet lezen want we gaan tot 16 mei naar het GARDA MEER waar we een oud collega van IREEN gaan bezoeken en 5 mei IREEN haar zestigste verjaardag gaan vieren ik wens je ook namens ireen nog hele fijne wandeldagen toe

  • 29 April 2005 - 12:57

    Giel:

    He Ton.
    zo te lezen gaat het goed met je wandeltocht. Dat je steeds het eerste bij de overnachtingen komt is natuurlijk nog een gevolg van je oude werk waarin je ook steeds het errst of in ieder geval heel snel verwacht werd. Tegen de tijd dat je in Santiogo bent zal dat tempo wel iets gezakt zijn. Loop ze !

  • 29 April 2005 - 17:28

    Kees Van Hemmen:

    Ha, die Ton,

    Ik zag op de foto dat je veel met 'n zonnebril loopt, maar ik zag óók dat je 'n flink afgetraind KUPKE begint te krijgen, zorg dat je niet te veel kilo's kwijtraakt jonge, ik moet zeggen , ik heb veel respect voor je tocht.
    Zoals je weet heb ik in Nepal gelopen, en dan zo'n 125 km in 'n week tijd, wel héél steile beklimmingen en afdalingen natuurlijk , dat was wel afzien, maar de afstand die jij dagelijks loopt dwingt toch wél veel respect af, moet ik bekennen,

    succes wonni, en zorg dat je weer gezond thuiskomt, groet Kees

  • 29 April 2005 - 19:35

    Harrie En Elie:

    Het gaat wel heel erg snel!Nu al in Nevers.En alweer slapen bij de nonnen.Je ligt wel goed in de markt.Als ik erbij was geweest hadden ze ons beslist niet toegelaten. Bedankt voor de kaart uit Vezelay ook namens Elie. De opgestoken kaars begint al een beetje te werken, mijn voeten voelen al iets beter aan. Misschien hou ik je straks zelfs bij met lopen. Het ga je goed en hopelijk tot ziens.

  • 30 April 2005 - 03:56

    Paul SEH:

    Way to go Ton. Je bent al flink op weg zo te zien . En dan ook nog een stel Helmondse vrouwtjes tegen komen. Geluksvogel.

  • 30 April 2005 - 09:38

    Elly En Ad:

    mooi dat het zo goed met je gaat,een hele beleven is,

  • 01 Mei 2005 - 17:06

    Stef:

    Hoi Ton. Ik vind het knap wat je nu presteert,maar hoeveel KM loop je nu per dag, of is dit willekeurig.
    Bij het volleyen missen ze je wel een klein beetje, maar ze doen het eigenlijk te goed omdat ze op de tweede plaats staan.Ton doe het rustig aan, geniet van de omgeving en de uitzichten en tot ziens bij het volleyen.Groetjes Stef

  • 03 Mei 2005 - 08:28

    Tonny:

    Ha die Ton, wat schrijf je leuk. De landelijke route is wel misschien zwaarder in lopen, maar zo te horen veel en veel mooier.
    Ton, doorzetten; je bent al een flink end op weg.
    Groetjes,

    Tonny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Parijs

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 504
Totaal aantal bezoekers 93669

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: