Een kip en een haan in kerk - Reisverslag uit Santo Domingo de la Calzada, Spanje van tonvanlierop - WaarBenJij.nu Een kip en een haan in kerk - Reisverslag uit Santo Domingo de la Calzada, Spanje van tonvanlierop - WaarBenJij.nu

Een kip en een haan in kerk

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg

07 Juni 2005 | Spanje, Santo Domingo de la Calzada

Vandaag kies ik voor een kortere route, want de afgelopen 3 dagen heb ik een 110 km afgelegd en ik moet het ook weer niet gaan overdrijven. Bovendien vind ik hier in dit stadje een normale internet-aansluiting, want op de meeste plaatsen staan een soort jukebox-kasten met een monitor erin en een gleuf om euro´s in te werpen; echter geen USB aansluiting en daarom kon ik de laatste keer ook geen foto´s plaatsen. Hier in dit cafeetje hebben ze zelfs een cardreader zodat het moet lukken om de foto´s te plaatsen.
De stadsrondleiding in Lofrono was wel interessant: het ontstaan bij een doorwaadbare plaats van de rivier met weldra de bouw van een kerk ter bescherming van de doortrekkende pelgrims en zo werd het ook een handelsplaats. Meerdere steden hebben zich zo ontwikkeld. Op de vele kerken hier in Spanje hebben ooievaars verschillende nesten gebouwd en zo ook in Logrono, maar zei de gids, sinds kort gaan de vogels tijdens de winter niet meer naar Afrika. Ze verstevigen hun nesten en nemen allerlei materiaal mee naar boven. Het gevolg is dat een van de torens in een slechte conditie geraakte en ging verzakken. Pas is er een nest verwijderd van maar liefst 600 kg zwaar en men vond er o.a. fietswielen en auto-onderdelen in. Overdag zijn de stadjes erg stil, maar 's avonds lijkt het of iedereen de straat op gaat; de barretjes gaan open en elk heeft zijn eigen specialiteit tapas. Het zijn lekkere hapjes die bij een glas wijn of bier worden gegeten. Als je nog moet eten dan moet je opletten er niet teveel van te nemen anders heb je geen trek meer. Het leven speelt zich hoofdzakelijk op straat af en het is een gezellige boel met al die flanerende mensen.
Vannacht heb ik in Azorfa geslapen in een nieuw gebouw met alleen 2-persoons kamertjes, bijzonder van architectuur eerder scandinavisch dan Spaans met veel hout, staal en natuursteen. Een grote luxe keuken waar ik voor mezelf een maaltijd heb gebrouwen en goed heb uitgerust.
Nu ben ik dan in Santo Domingo de la Calzada, waar in de kathedraal een kooi met een haan en een kip staan opgesteld en dat al eeuwenlang. Er is een verhaal aan verbonden waarom dat zo is, echter te lang om dat hiet uit te leggen en voor de geïntersseerden zou ik zeggen: even googelen en je kunt een mooie legende lezen.
Zo dadelijk vervolg ik mijn weg weer door de wijngaarden van de Riojastreek en zal in Granon overnachten onder de gewelven van de plaatselijke kerk, lijkt me wel apart.
Op de foto´s zie je wel dat ik wat smaller ben geworden: wijn maakt slank!
De groeten en houdoe!

  • 07 Juni 2005 - 09:32

    Jet Van Den Tillaart:

    Hallo Ton,
    Wat is het mooi daar en zo te zien aangenaam weer.
    Je nieuwe taille staat je goed!

  • 07 Juni 2005 - 10:47

    Marianne:

    Hallo Ton
    Je krijgt een aardig lijntje, maar je wenkbrouwen worden borstliger. Ga zo door,niet met de wijn maar met de lijn.(Let op de tapas)Overigens heb ik het idee dat je in Spanje meer gelegenheden hebt om te internetten.
    Tussendoor loop je toch flink door en mag je elke dag dat mooie landschap aanschouwen.Dus geniet ervan en ga niet te snel.Groetjes

  • 07 Juni 2005 - 12:15

    Santo Domingo De La Calzada:

    Santo Domingo de la Calzada kennen wij ook. is mooi gelegen in een verder droog landschap, toch? ga je ook nog langs een mooi klooster, waar een hotel in zit, op zo'n 100 km?
    PS niet te snel doorlopen Ton, de naamdag van Jacobus wordt in Santiago pas op 25 juli gevierd!

  • 07 Juni 2005 - 14:39

    Harrie En Elie:

    Beste Antonius,ik heb het al eerder opgemerkt op de foto's oew bruukske begint echt te sloeberen. Ge moet waarschijnlijk wa minder lopen en wa meer eten. Ge maakt 't zelf maar uit. Ben blij dat alles zo goed gaat en hopelijk tot gauw

  • 07 Juni 2005 - 15:58

    Elly En Ad:

    leuk dat je nog steeds zo enthousiast bent,petje af hoor!!Je ziet er ook goed uit ,wat kilo's lichter.

  • 07 Juni 2005 - 18:14

    Moeder:

    Hallo hardloper
    Ik heb gelezen dat je shoenen zijn gemaakt.Maar volgens mij loop je nu op dubbele snelheid.Ton je begint een lijntje te krijgen waar ik zelfs jaloers op kan zijn.Maar wel goed blijven eten.Wel in deze streek op blijven letten voor Bachus,want anders kom je niet heelhuids bij Jacobus aan.De vijftien graden hier vind ik een aangenamere temperatuur dan die bij jou in Spanje.
    Groeten,loop niet te hard en snuif wat van de cultuur het mooie weer en landschap.Tot wederhoren.

  • 08 Juni 2005 - 08:01

    Ed:

    Santo Domingo is een wat slaperig streekcentrum met een mooie kerk en een stuk of twee aardige straten en pleintjes. De gotische kerk met zijn barokke toren is al van ver te zien en beslist de moeite waard, even als het museum dat naast de kerk ligt. Pelgrims krijgen hier korting. Ik heb mijn pelgrimspas niet bij me, maar met mijn slippers, verbrande kuiten en onderarmen en mijn afritsbroek ben ik al op honderd meter afstand als pelgrim te herkennen, dus ik krijg de korting al zonder erom te vragen. De kerk is vooral bekend vanwege het hok binnen de kerk met daarin een levende kip en haan. Dat houdt verband met misschien wel de bekendste legende van de hele camino. Volgens de overlevering trok een Duits gezin, bestaande uit vader, moeder en een zoon naar Santiago. Tijdens hun verblijf in Santo Domingo werd de herbergiersdochter verliefd op de zoon, die echter andere zaken aan zijn hoofd had en haar avances afwees. Afgewezen, sloeg haar liefde om in haat en zij zon op wraak. Zij verborg een kostbare beker in de bagage van de jongen en beschuldigde hem van diefstal. De jongen werd veroordeeld en opgehangen. Toen de diepbedroefde ouders een laatste blik op hun terechtgestelde zoon wilden werpen, zei hij dat hij nog leefde omdat Sint Jacobus zijn voeten ondersteunde. De opgetogen ouders liepen meteen naar de rechter die hun zoon had veroordeeld en vertelden wat er gebeurd was. De rechter, die net een gebraden haan en een kip at, wilde hen niet geloven en zei: “Uw zoon is net zo levend als de kip en de haan op mijn bord”. Meteen daarop kregen de beide vogels hun veren terug en vlogen luid kakelend van de tafel af. De rechter, overtuigd, liet de jongen losmaken en de herbergiersdochter werd in zijn plaats opgehangen. Sindsdien hebben er steeds een levende haan en kip een plaats gekregen in de kerk. Daar bevindt zich verder de graftombe van de heilige die aan deze plaats zijn naam heeft gegeven. Santo Domingo was erg begaan met het lot van de pelgrims die zich door moeilijk begaanbaar terrein moesten worstelen. Hij stichtte een klooster en legde samen met de andere monniken wegen, bruggen en herbergen aan. Hiervoor werd hij na zijn dood heilig verklaard en gaf zijn naam aan de plaats waar hij geleefd had en begraven was.

  • 09 Juni 2005 - 09:52

    Theo Proost:

    Zo Ton, en ik maar denken dat je van het wandelen aan het afslanken was.
    Reden te meer voor mij om het wijndrinken aan te houden, want ik dacht dat ik slank bleef van het harde werken. Dat kan ik dus gerust wat verminderen als ik maar evenredig meer wijn ga drinken. Wat je al niet leert van zo'n pelgrim die de hele dag tijd heeft om over de belangrijke dingen van het leven kan nadenken.
    Mocht het echt flink waaien kun je altijd wat extra ballast in je rugzak doen om op de weg te blijven als vlieggewicht.
    Groetjes,Theo

  • 09 Juni 2005 - 13:15

    Pierre Coolen:

    Ton,
    Dit is echt een superprestatie !!
    Nu nog volhouden tot de uiteindelijke bestemming Santiago de Compostella.
    Succes.

  • 10 Juni 2005 - 10:07

    Marloes:

    Haa Ton,
    Wat een mooie foto's!
    Leuk dat je naast het wandelen nog zoveel cultuur opdoet. Knap dat je nog energie hebt voor een stadswandeling naast het lopen naar de volgende bestemming. Succes en tot mails

  • 10 Juni 2005 - 11:00

    Marcel:

    ola ton ik vind het kei gaaf helemaal te voet. ene niets van te zien dat jij ambulancebroeder was.
    je begind op arie v/d steen te lijken.
    tot ziens amigo.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Santo Domingo de la Calzada

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 1179
Totaal aantal bezoekers 93611

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: