mijn hoeven zijn bekant versleten - Reisverslag uit Nogaro, Frankrijk van tonvanlierop - WaarBenJij.nu mijn hoeven zijn bekant versleten - Reisverslag uit Nogaro, Frankrijk van tonvanlierop - WaarBenJij.nu

mijn hoeven zijn bekant versleten

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg

23 Mei 2005 | Frankrijk, Nogaro

Ja, ja, Nogaro lijkt inderdaad wel een Spaanse plaats maar het ligt toch gewoon in Frankrijk. Na Bergerac kom ik veel plaatsjes tegen die beginnen met mont of chateau en dan moet je opletten want dat is klimmen geblazen; het ligt altijd op een berg en het uitzicht is mooi, maar ook verlies je veel vocht onderweg wat ik na aankomst weer moet compenseren dus. Stel je voor dat je naar mont-le chateau moet, nou dan moet er wat energie uit je benen knallen hè. Ook vreemd als je ziet dat ik op plaatsjes kom waar ik 2 jaren geleden met Martha gefietst heb en de pleintjes en straatjes herken en er nu loop. Elke middag vind ik wel een adres om te slapen en maak me niet druk of er wel of niets in een stadje is; in Mézin trof ik een stel uit Zwolle dat ik al weken uit dagboeken van gites ken maar nu pas echt in levende lijve zie. Leuke avond gehad en beiderzijdse ervaringen uitgewisseld. De dames uit Helmond nog niet getroffen, maar die zullen wel een keer ergens opduiken. In Porte-St Marie is men verheugd om per week 1 of 2 pelgrims te ontvangen en ik slaap nu al ruim twee weken alleen in zo'n gite wat overigens wel prettig is omdat je jezelf kunt doen. Afgelopen zondag loop ik in de regen naar Montral-du Gers, waar mijn 2e boekje stopt en ben ik op de GR 65 beland. Op het alleraardigste marktpeintje met een vierkant en arcades van de huizen en winkeltjes was het goed toeven en uitrusten. Ik kon mijn ogen niet geloven toen ik binnen een kwartier wel 10 pelgrims aan zag komen in poncho's, want het regende trouwens de hele dag. Dat ben ik niet gewend en jawel dit is hier in Frankrijk de drukste wandelroute met vele deelnemers merk ik.
Al gauw heb ik in de gaten dat je niet moet verwachten zomaar een slaapplaats te hebben, en men is hier gewend om telefonisch dit al te regelen. "De gite in Eauze is vol, dus zoek maar iets anders" zei een fransman mij.
Nou, enkele km's voor deze plaats was nog een gite met wel 80 plaatsen dus daar kan ik ook nog wel bij, en dat heb ik dus maar gedaan. Ondanks de zondag, die voor veel fransen heilig is werd hier een goede maaltijd geserveerd en kon je bij het haardvuur tv kijken.
Ben nu bijna door mijn hoefijzers heen, want de hakken van mijn schoenen zijn zowat versleten; in St Jean Pied-de-Port wil ik verzolen er schijnt een goede schoenmaker te zitten.
Ook heb ik deze week een reparatie aan mijn rugzak laten uitvoeren, omdat een naad voor 3/4 los was gelaten. De office de tourisme in Clairac heeft de nodige moeite voor me gedaan om iets te regelen en jawel hoor in de sociale werkplaats heeft men mij vlot en kosteloos geholpen: hulde aan deze mensen.
Nu ga ik zo wat inkopen doen voor de maaltijd die ik hier in de gite d'etappe vanavond klaarmaak: zo zie je een pelgrim eet niet altijd buiten de deur!
Tot de volgende mail en de groeten van mij.

Aire-S-Adour,
Hoi Martha,
Hier in het internethuis van de gemeente probeer ik een nieuw verhaaltje aan het vorige bericht te plakken, maar
tot 3x toe lukt het niet en is alles verloren. Jammer maar ik ga niet nogmaals het bericht schrijven. Wat ik
eigenlijk wilde vertellen: vanmorgen op een heuvel de besneeuwde toppen van de Pyreneën gezien en het ziet
als een langerekte keten net als een suikertaart . Zeker in vogelvlucht 50 km ver weg, maar wel mooi als je zo in
het zonnetje ernaar toe loopt.
Veel wandelaars ook op de GR 65, net een frans Pierpad maar dan wat uitgebreider. Ook de
slaapmogelijkheden zijn voldoende, men vindt het wel prettig om van tevoren telefonisch te reserveren wat ik nu
ook meestal 24 uren tevoren doe. De dagmarsen zijn ongeveer 25 km van plaats naar plaats en zodoende zie je
steeds dezelfde mensen, meestal fransen. De taal gaat goed met verstaan en spreken en meestal oogst ik
bewondering over de afstand die ik nu al heb afgelegd. Om 18.00 u. word ik verwacht in de kerk, waar een hoek
is ingericht voor pelgrims en waar koffie en koek wordt geserveerd. Dan volgt een zegen door de plaatselijke
geestelijke, dus dat kan nu niet meer mis met mij! Het hotelletje waar ik slaap is ook helemaal ingericht voor
pelgrims: een slaapzaaltje en voor 10 euro incl. ontbijt; nou dat vind je bij ons niet hè.
Groeten en tot bels
Ton

  • 23 Mei 2005 - 15:39

    Marianne:

    Hoi Ton'
    Daar ben je weer met een nieuw verhaal.Leuk om weer je ervaringen van de laatste week te lezen.Je zult de komende tijd niet meer veel alleen zijn. Je kunt natuurlijk wel je devotie delen met de andere pelgrims.Hopelijk levert de slaapplaats zoeken niet al te veel problemen op.Succes met het verzolen van je schoenen. Blijkt toch een goede beschermer te zijn van je voeten.Kunnen ze er weer tegen voor de tweede helft van je voettocht. Groeten

  • 23 Mei 2005 - 15:47

    Rinus:

    je moet naar een hoefsmid gaan .....

  • 23 Mei 2005 - 17:34

    Harrie En Elie:

    Met mijn hoeven is 't nog niks! Ik kan er helaas niet mee naar de schoenmaker. Een proefloopje was vlug afgelopen. Wij vinden je avonturen en de verslagen daarover erg leuk. Tja kon ik er maar bij zijn. Hou je taai, net zoals de koe zei toen ze naar 't slachthuis moest. Wij verwachten weer vlug een berichtje van je. Tot ziens in Spanje?

  • 23 Mei 2005 - 18:33

    S'Moeder:

    Ton,

    Nog hardstikke bedankt voor je sms-je vlak voor 't vertrek met de familie naar Den Dungen.
    Ik heb een prachtige dag gehad !!
    Al bij al ca. 26 km. gefietst en veel gezien.
    Dat je er niet bij was was wel jammer maar 't was daardoor wel een stuk rustiger.
    Ik lees met veel plezier elke keer weer je verslag bij Marjo en Leo.
    Het is iedere keer weer een verrassing wat je hebt meegemaakt en waar je bent.
    Ik hoop dat 't je goed gaat en steek regelmatig een kaarsje voor je op in de kapel van binderen.
    We heben een geweldig feest gehad afgelopen zaterdag. Ik heb z'n best met de franse vrienden van Marjo en Leo gekeuveld en ze konden me goed volgen; vooral als ik z'n helmonds proatte !
    Ik denk erover wat franse lessen te gaan volgen ...... Wel makkelijk ook in Lourdes !!!
    Let op "tes pieds" (zie de nou wel dè ik ok een bietje frans ken) en let maar niet op Rinus met z'n hoefijzers.
    Jongen, het ga je goed en loop met plezier, niet te hard en met devotie (af en toe zingen onderweg dè helpt !!)

  • 24 Mei 2005 - 07:15

    Tonny:

    Ik lees je verhalen met veel plezier. Aan de foto's te zien heb je ook veel oog voor de natuur.
    Wat ben je gekleurd van de buitenlucht!
    Succes en tot zien.

  • 24 Mei 2005 - 10:22

    Jaap Wilde:

    Ton, je hebt er nog nooit zo goed uitgezien, je had 10 jaar eerder met de FLO moeten gaan....

    succes verder

  • 24 Mei 2005 - 17:07

    Theo En Marjo:

    vandaag je laatste verslag gelezen , je bent niet alleen onderweg, leuke foto's trouwens. Het weekend gaan we met z'n allen weer fietsen, we zullen goed op Martha passen, groetjes van ons

  • 24 Mei 2005 - 20:44

    Hans Boetzkes:

    Ha die Ton,
    Mooi die verhalen die je schrijft en ook de foto's worden steeds mooier!! Staat je goed zo'n bluesbrother zonnebril. We hebben de laatste competitiewedstrijd gespeeld en hadden daar kampioen kunnen worden als we de benodigde punten hadden gepakt, maar dit hebben we verzuimd, dus na je gigawandeling kun je weer lekker volleyballen op het nivo wat je gewend was! Iedere maandag hebben we het over hoever je al bent gekomen.
    Groetjes namens mij en alle volleyballers van VSOP/Elkerliek

  • 24 Mei 2005 - 21:24

    Ria:

    Querido Peregrino Antonio,
    Ik richt me tot je in 't spaans, want dat zul je nu moeten gaan leren. Met je vloeiende frans zal 't in Spanje niet altijd lukken. Daarom hierbij een woordenlijstje spaans. Zijn je schoenen al gerepareerd??
    schoen = zapato
    hoefsmid = zapatero
    ik heb dorst/honger = tengo hambre/sed
    en als je dan te eten/drinken krijgt, wel even bedanken = muchas gracias.
    slapen is gewoon dormir, net als in 't frans. En als je geen slaapplek kunt vinden, ga je lekker buiten slapen (bajo el cielo) want 't wordt nu toch steeds warmer.
    't is heet = hace calor.
    Hasta la vista y buen exito (tot ziens en succes) Ria

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Nogaro

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 467
Totaal aantal bezoekers 93539

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: