Rustdag genomen - Reisverslag uit Limoges, Frankrijk van tonvanlierop - WaarBenJij.nu Rustdag genomen - Reisverslag uit Limoges, Frankrijk van tonvanlierop - WaarBenJij.nu

Rustdag genomen

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg

10 Mei 2005 | Frankrijk, Limoges

Gistermiddag ben ik in Limoges aangekomen en maak van deze stad gebruik om wat uit te rusten, enkele zaken te regelen en wat rond te kijken. Via, via in een klein hotelletje terechtgekomen, omdat de jeugdherberg vol zat.
De laatste paar nachten in een refuge van de betreffende gemeenten geslapen, waar ik bij verrassing Paul uit Brussel weer ontmoette. De laatste keer was dat in Rocroi, zeker 3 weken geleden. Al vrij vroeg in de middag was ik in Benevent l'abbaye aangekomen met een koude wind, die zeker op een hoogte voelbaar is. En het dorpje lag op een heuvel, waar zojuist de veldrijders van een driedaagse wielercross werden binnengepraat net zoals het er bij ons aan toegaat tijdens de wielerrondes. Maar goed op een gegeven moment komt Paul aangelopen en aangezien hij een franstalige Brusselnaar is, mag hij de sleutel van de gite gaan halen, terwijl ik op de rugzakken pas. Het duurde wel langer dan een uur voordat hij weer verscheen en de reden was docteur Conquet, de beheerder van de gite. Het blijkt een eigenzinnige man van in de zeventig te zijn die zijn eigen regeltjes heeft gemaakt en dat dan ook overal op de deuren en de muren van de refuge laat zien middels waarschuwende A-4tjes. Is wel behulpzaam om info te geven over de verder te volgen route en beklaagt zich andermaal over de weinige steun die hij van de burgemeester (maire) krijgt om het onderhoud te bekostigen.
Samen met Paul eten gekookt en ik besluit om de volgende dag naar St. Leonard de Noblat te lopen, wat weliswaar wel verder dan 1 dagmars is, maar zie het niet zitten om twee dagen rond het middaguur al ergens aan te komen. Er zat wel een flinke klim in het eerste gedeelte van de etappe, maar het uitzicht, de natuur en het goede weer maakte alles goed. Wel gaan mijn voeten aan het eind van de tocht protesteren, dus moet ik zorgen om niet veel boven de 30 km/dag te gaan lopen.
Alleen een Parijs echtpaar was aanwezig in de refuge van St Leonard, die supergoed ingericht was: zelfs een bad nemen was mogelijk! De volgende morgen nam ik de tijd; even naar de bakker en super en bij terugkomst in de gite bleken de Parijzenaars voor mij de tafel te hebben gedekt met een verse croissant: zij waren inmiddels vertrokken. Hardstikke bedankt!
Vanmorgen mijn moeder gefeliciteerd met haar 80e verjaardag; ze is nog vitaal en wenste me veel devotie toe!
Het lopen van de Vierdaagse is niet aan mij gegeven: je loopt in een grote kudde mensen en dat zie ik echt niet zitten.
Zo, de komende dagen loop ik binnendoor richting Perigieux en verwacht niet internet te kunnen gebruiken, dus tot mails en allemaal gegroet!

  • 10 Mei 2005 - 09:38

    Rinus:

    Ton,
    ben zojuist bij je moeder geweest. ze ziet er nog erg gezond en vitaal uit op haar 80e. ze was erg trots dat jij haar vanochtend vroeg als eerste hebt gefeliciteerd. dus al ben je niet op haar memorabele verjaardag, toch ben jij de beste!!
    nou de 4-daagse is ook niets voor mij (en Marianne), vorig jaar per ongeluk meegelopen met de Bloesemtocht in Geldermalsen. 25.000 lopersm dat was NIET leuk
    loop ze.
    Rinus

  • 10 Mei 2005 - 16:08

    Vierdaagse Van Nijmegen:

    Zoals u ziet lukt het om maar 1 keer een bericht weer te geven !

  • 10 Mei 2005 - 17:02

    Harrie Schaijk:

    Dus even internetstilte op die tocht naar Perigieux.
    Rinus, heb je dat nou ook aan de vierdaagse geleerd?????
    Harrie

  • 10 Mei 2005 - 17:17

    Marianne:

    Hallo Ton,
    Ik ben net terug (19.00 uur)van een gehele feestdag bij ons moeder.Ze heeft haar tachtigste uitgebreid gevierd met haar broer ,zussen,aanhang en vrienden. Ze kunnen er wat van.Gegeten,gedronken en vooral veel gelachen, maar niet zoveel gelopen als jij. Je bent dikwijls en uitgebreid over de tong gegaan en dat moet je vast goed doen.Ik schat zo in dat je steeds mooier weer krijgt en daarbij zal de natuur goed haar best doen om er optimaal van te genieten. Denk wel goed aan je voeten, zorg er goed voor en loop maar niet te veel. Zo kun je langer onderweg zijn en nog meer genieten. De groeten weer.

  • 10 Mei 2005 - 18:20

    HARRIE EN ELIE:

    Broeder Ton, proficiat met de verjaardag van je moeder. Ook moeder van Lierop van harte proficiat!Voor de volgende jaren veel geluk en een goede geondheid. Fijn om weer van je te horen. We lezen met spanning en veel plezier je berichten. Harrie moet wel veel missen, terwijl ik toch goed!!!!!! voor hem zorg, maar jou massage van zijn schouder heeft hem heel goed geholpen. Geniet van je rustdag. God weet wat je nog tegenkomt. We kijken uit naar je volgende bericht.Houdou !!

  • 11 Mei 2005 - 06:44

    Tonny:

    Proficiat met je moeder Ton; 80 en nog steeds vitaal! Je weet wat je te achten staat.
    Mevrouw van Lierop: hartelijk gefeliciteerd.

  • 11 Mei 2005 - 07:04

    Jaap Wilde:

    Ha die Ton, ik ben met vakantie naar Limoges geweest en vond het al een takke eind met de auto....petje af jonge...

  • 11 Mei 2005 - 20:16

    Jan Kluijtmans:

    Hallo, Ton,
    Hier nog even met de oudere broer van Harrie: ik heb met veel belangstelling kennis genomen van je vorderingen; je gaat bij wijze van spreken als een speer, in één woord fantastisch: volhouden zo, als het goedschiks kan. Ik las ook het berichtje van Harrie en Elie... weet niet wat Harrie ook nog ge-sms't heeft, maar behalve een Balkenende-poot heeft hij sinds vorige week vrijdag nog een Frits Bolkesteijn-oog ook: onderuitgegaan met zijn snorfiets. Ik heb gemeend als oudere broer te moeten dreigen met een straatverbod, als hij niet heel goed oppast, maar voorlopig trekt hij zich daar niks van aan, lijkt het wel, want vandaag meende hij weer op de zaak te moeten inspringen voor een ziek persneelslid; kreeg natuurlijk promt een krat op zijn ene voet, ik weet niet welke, maar volgens mij kan geen van zijn voeten daar tegen, dus als je nou tóch op beevaart bent, doe dan meteen even een paar schietgebedjes voor mijn jongere broer, want ik heb reden om me zorgen te maken over hem!! Nou, dat wilde ik even kwijt: doe ze de boks op, en tot nader bericht, groeten, Jan Kluijt.

  • 11 Mei 2005 - 22:27

    Ria (pieterpad) Van Willigenburg:

    Hallo pelgrim ton.
    Je bent al een aardig eind op weg. Ik ben jaloers op je, graag had ik ook wel zoiets willen doen. Bedankt voor je kaartje en dat je een kaarsje voor me heb aangestoken. Jammer dat je alleen ne verder moet maar misschien krijg je weer gezelschap. Ik wens je veel goeds en geluk op je verdere pelgrims tocht. en een behouden reis tot de Santiago de Compastella en terug. Groeten van ria en haar man frans.

  • 13 Mei 2005 - 20:27

    Tonny:

    Hoi, ben nu bij Martha, ff reageren. Ik vind het geweldig wat ik allemaal lees, het is alsof ik de sfeer bijna kan proeven. ...vraag me niet waarvan. Ik stel me zo voor dat het een schitterende ervaring is.

    Jouw schrijverstalent komt vast nog in een ander toepassing voor.

    Ik zie je wel in een powerpoint presentatie. loop ze nog met lol.
    groetjes Tonny

  • 16 Mei 2005 - 10:18

    D'n Beste Van De Familie:

    Beste Broer,

    Je sms-je uit Perigieux was gisteren net op tijd aangekomen; we stonden net klaar om te gaan en 't hield toen ook net op met zachtjes regenen.
    Ik hoop dat je een leuke tocht hebt gehad. Je hebt gisteren wel een groot feest gemist. 't museum was erg leuk. We hadden eigenlijk geen uitleg nodig want ons moeder had 't ook allemaal kunnen vertellen waar al die dingen vroeger voor gebruikt werden......
    Daarna (net droog) naar Gestel gefietst, bij Viataal geluncht en daarna via de Bossche Broek naar Den Bosch gefietst. Aldaar de rondvaart over de Binnendieze genomen waarbij ik net Rinus heb kunnen tegenhouden om uit de boot te springen; ook erg leuk en interresant.
    Daarna zijn we (ik niet, want ik was niet katholiek genoeg)kaarsjes op wezen steken in de St. Jan waarbij natuurlijk het gebed ook wel naar jou zal zijn uitgegaan.
    Na de terugtocht naar Den Dungen (in de zon)zouden we worstenbroodjes gaan eten bij ons moeder maar vervolgens toch gekozen hebben voor een uitstekende chinees in Gemert.
    Kortom een hele leuke dag gehad met z'n allen. We zullen de foto's nog wel mailen.
    Ik verwacht je eigenlijk nog wel volgende week zaterdag; de familie oefent a.s. woensdag !

    Groetjes en een behouden tocht!!

  • 16 Mei 2005 - 16:51

    Harrie En Elie:

    Efkes nadenken wat ik erop wil zetten. Broedet Ton, Gisteren heb ik Martha geriefd met het onkruid. We hebben alles uitgeroeid, zelfs de luizen. Ik hoop als je terug komt, er alles piekfijn uit ziet.

    Harrie 5, met moeder en de paus zijn op audientie. Ons laatste berichtje liet even op zich wachten, want de computter deed het niet. De paus heeft 'm weer leven ingeblazen. Nu kunnen we je fijne berichten weer lezen. We volgen je op de voet. Die van mij willen niet erg. Woensdag naar de orthopeed, met alle kwetsuren zal -ie er weinig aan kunnen doen. Ik hoop dat mijn sms-jes je ondersteunen. Hopelijk tot spoedig weerziens.

    Broeder Henricus en zuster Elisabeth

  • 16 Mei 2005 - 20:52

    Ties En Ellen:

    Hallo Ton

    Een geweldige prestatie dat je zoveel kilometers per dag kunt lopen.
    Knap hoor.
    Als je zo door loopt kom je wel erg vroeg aan in Santiago de Compastella.
    Ik lees het bericht van je broer Leo dat ons uitje
    met moeder al goed omschreven is.
    Het was erg gezellig.
    Komende zaterdag groot feest, dus we moeten nog veel repeteren, vooral de polonaise!!!!!!!
    Verder onze hartelijke groeten.

  • 17 Mei 2005 - 06:35

    Chris Vincent:

    beste ton
    geniet van je rust lekker op krachten komen en dan er weer tegen aan hoeveel kilometers heb je er al op zitten nou geniet verder tot de volgende mail
    groetjes chris en nicol

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Limoges

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 401
Totaal aantal bezoekers 93668

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: