Aan de voet van de Pyreneen - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van tonvanlierop - WaarBenJij.nu Aan de voet van de Pyreneen - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van tonvanlierop - WaarBenJij.nu

Aan de voet van de Pyreneen

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg

30 Mei 2005 | Frankrijk, Parijs

Nou, het traject in Frankrijk is gelopen en vandaag ga ik me voorbereiden op de camino frances zoals die in Spanje wordt genoemd. Het klopt vrij aardig dat je dus 3 maanden nodig hebt om de gehele afstand te voet af te leggen: inmiddels ben ik é maanden van huis. Na de warme dag vrijdag was ik zaterdag nog niet goed hersteld van de inspanning in de warmte en was blij aan te komen in het klooster van St. Palais, waar de bedden, het eten en drinken goed verzorgd was; bovendien was de voorspelde warmte niet gekomen. Daarom gistermorgen rond 07.30 u. na het ontbijt aangelopen om na een flinke klim in een wolk terecht te komen. Niet veel te zien en plots stond er een Japanner voor me: het was net Max die zich twee weken niet had geschoren, maar met deze kon je weinig woorden wisselen want zelfs engels was te moeilijk voor hem.
Ik had een goede dag en de omgeving werd steeds bergachtiger: dan hoor je dus ook koebellen en steekt er een kudde schapen over. In een klein dorpje waar ik tegen twaalven aankom hoor ik allemaal gezang en iets verder zie ik een hele stoet door de straat trekken: een processie! De jongens en meisjes van de lagere school in het wit gekleed strooiden allemaal rozeblaadjes en de priester liep onder een baldakijn (=afdak), gedragen door 4 mannen, met een monstrans (=blikvanger) in zijn hand.
Gauw een paar foto's gemaakt en weer verder.
Tegen drieen arriveer ik in de geheel ommuurde stad St Jean Pied de Port, die redelijk intakt is gebleven, stadspoorten heeft en vele middeleeuwse huizen waarin winkeltjes, ateliers en pelgrimsonderkomen zijn gevestigd. Het is er druk met rugzakkers en fietsers met diverse nationaliteiten en er is een bureautje hier gevestigd waar je allerlei informatie kunt krijgen over de route over de Pyreneenpas, waar de waterpunten zijn en nog meer nuttige zaken. Zoals bijvoorbeeld een internetpunt waar ik nu gratis zit te internetten.
In de nederlandse gite waar ik heb gereserveerd is het al vol en zie verschillende bekende gezichten van onderweg; het is dan net of je gedeeltelijk thuis komt omdat het immers al vertrouwde mensen voor me zijn. Tijdens het avondeten blijkt dat er een vrijwilliger werkt die 2 jaren geleden ook met FLO is gegaan en een ex-collega blijkt te zijn uit Amersfoort. Met hem de nodige verhalen uitgewisseld en is de avond zo om.
Vandaag al op het postkantoor geweest en jawel hoor het pakketje voor mij lag keurig klaar met het Spaanse traject en een zak snoep van Harrie Kluytmans. Dat kwam goed uit, want het laatste snoepje van moeder at ik gisteren op. Vanmiddag is de schoenmaker pas open, dus zal ik hem moeten manen om vandaag nog nieuwe hakken eronder te zetten. Ook ga ik de Spaanse taal bestuderen zodat ik niet met een mond vol tanden sta als ze vragen: te apetec comer (ga de mee eten) of: tus besos son una maravilla (ge kunt goed kussen) en: me duele la cabeza (ik heb koppijn).
Zo nu nog wat door het stadje kuieren (het is tenslotte marktdag) en wat inkopen doen voor onderweg. Iedereen de groeten en de volgende keer dus een bericht uit Spanje!

  • 30 Mei 2005 - 10:56

    Rinus:

    Ton,
    St Jean Pied de Port is toch HET vertrekpunt vanuit Frankrijk naar Compostella? kun je een indicatie geven hoeveel pelgrims er nu in dit dorpje zijn?
    de monstrans zag ik niet op je foto's?
    fijn dat je weer een foto van jezelf stuurt. elke nieuwe foto waar jij op staat zet ik onmiddellijk als achtergrond op mijn PC. dan zie ik je elke dag.

  • 30 Mei 2005 - 11:27

    Tonny:

    Ton, wat ben je al ver gevorderd. Het gaat goed en je verdeelt je krachten ivm de temperatuur.
    Je schrijft zo leuk en geniet van je verhalen.
    Succes met de verdere tocht.

  • 30 Mei 2005 - 13:34

    De Verhoevens:

    ha die ton!
    je bent al een heul end gevorderd. we hopen dat er een goeie schoenmaker zit daar.
    de groetjes uit mierlo!!
    o ja, cerveza = bier!!! zegt ons anne.

  • 30 Mei 2005 - 13:54

    Marloes:

    Haa Ton, wat een mooie foto's heb je gemaakt. Met alles wat ik van je lees, vind ik steeds meer dat je een erg goede keus hebt gemaakt, om op deze manier een nieuwe fase van je leven in te luiden.
    Ik hoop dat het weer gunstig uitpakt voor je, nu je de pyreneen over gaat. Je hebt toch wel een gedetailleerde kaart bij, hoop ik? Anders wordt het weer zoeken naar een stromend riviertje, dat op de wind lijkt.
    Succes,
    ik denk aan je.
    Liefs Marloes

  • 30 Mei 2005 - 18:11

    Harrie En Elie:

    Blij dat alles goed is terecht gekomen. Ben zuinig op de snuupkes, want ge moet er een heel maand mee doen.Ge bent toch afgevallen,dus ,t kan wa lijen.Wij wensen je sterkte met de komende klim. Doe O.L.Heer daarboven de groeten! Tot horens.

  • 30 Mei 2005 - 19:54

    Kees Van Hemmen:

    Ha, die Ton,
    Geweldig wat je allemaal al meegemaakt hebt in die paar maanden, én 'n super prestatie, 't begint me ook wel iets te lijken om op zo'n dergelijke manier m'n F.L.O in te luiden, maar zoals het er nu voorstaat ben ik óf 25 dagen te jong, óf heb ik 2 jaar te weinig op de ambulance gewerkt om er op m'n 55e van te kunnengaan genieten, misschien moet ik doorgaan tot m'n 65e, en dan heb ik denk ik niet meer genoeg puf voor 'n dergelijke prestatie.
    't Scheelt hier trouwens weer unne jas buiten afgelopen weekend toen hetb dus zo'n 33 graden was,

    groet Kees.

  • 30 Mei 2005 - 20:13

    Jan Kluijtmans:

    Ha, die Ton!
    Klinkt eigenlijk best familiair tegen iemand die ik nog nooit gezien of gesproken heb, maar na het lezen van jouw zoveelste verslag, daarbij opgeteld de (al- leen maar goeie berichten van mijn jongere broer Harrie, je weet wel,die van die snoepzak, begin ik me toch wel een beetje "familie" te voelen. Ik vind het echt plezierig, je vorderingen zo op de voet te kunnen volgen: zet 'm op en houd er de moed maar in! Die ene foto bij je verslag van 30 mei, met dat baldakijn, die snap ik niet goed; volgens jouw beschrijving wordt dat afdak door 4 man gedragen, maar op de foto steekt niemand er een poot naar uit: is dat het eerste wonder dat je gewrocht hebt? In dat geval zou ik helemáál zeggen: ga zo door, want daar lust ik wel pap van: normaal gesproken zou zo'n ding in elkaar moeten donderen als niemand het vasthoudt: nogmaals, dat heb je goed voor elkaar. Iemand als jij moet makkelijk nieuwe hakken onder zijn schoenen kunnen krijgen, lijkt me zo, maar dat verneem ik ongetwijfeld de volgende keer wel weer! Tot zolang nogmaals: doe ze de boks op, succes en tot weer eens, groeten van Harrie's oudere broer Jan

  • 31 Mei 2005 - 07:51

    Kees En Jacqueline:

    Goeie morgen Ton.
    Het is elke keer weer een feest om je lange verhalen te lezen.Je schrijft ook vaak daar kunnen Thijs en Koen een voorbeeld aan nemen.Echt knap van je om deze wandeling te maken en dan nog het thuisfront op de hoogte te houden.Het ga je goed ook deze laatste km. in Spanje.Maar dat lukt je vast wel met een paar nieuwe hoeven. Groetjes.

  • 31 Mei 2005 - 22:00

    Ria:

    Querido Antonio,
    Je zult de Pyreneen inmiddels wel over zijn, want na zoveel km in de benen, is zo'n bergrug voor jou geen obstakel meer. Voor 't geval je al in Pamplona bent, cuidado con los toros!! dat ze je niet omver lopen. Ik heb gelezen dat je al aardig vordert met je kennis van het Spaans. Tegen de tijd dat je in Santiago bent, spreek je vloeiend Spaans, maar een echte pelgrim houdt zich toch niet bezig met besos maravillosos! Te deseo un viaje bendito (gezegende reis). Hasta la vista y muchos besos de Ria.

  • 01 Juni 2005 - 09:19

    Ruud:

    Mooie verslagen Ton. Denk in de droge Pyreneeen wel aan het meenemen van meer vocht dan een enkel biertje. Anders wordt het net als in de zomervakantie vroeger met Harrie weer een drama!

  • 01 Juni 2005 - 19:21

    Dorrie:

    Ha ton, de verhalen zijn weer erg leuk en het is fijn om te lezen dat het zo goed met je gaat. Hopelijk zijn je schoenen verzoold en kun je er dus weer tegenaan! Succes!!!

  • 01 Juni 2005 - 20:48

    Ties En Ellen:

    Hoi Ton,
    Je bent dus in spanje aangekomen, het alnd van de zon .
    Wij zijn in juni beland en
    hier gaat alles zijn gangetje.
    Neem gerust maar eens n'
    dagje vrij en n' grote pint
    welke ik je na terugkomst
    wel zal betalen.
    Pas goed op je zelf en tot over n' tijdje.
    Houdoe.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Parijs

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 407
Totaal aantal bezoekers 93670

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: