Het loopt als een trein - Reisverslag uit La Châtre, Frankrijk van tonvanlierop - WaarBenJij.nu Het loopt als een trein - Reisverslag uit La Châtre, Frankrijk van tonvanlierop - WaarBenJij.nu

Het loopt als een trein

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg

03 Mei 2005 | Frankrijk, La Châtre

Hoi allemaal, het lopen gaat goed en ik kan mijn ritme goed vast houden als de wegen tenminste niet te ongelijk zijn. De laatste week ben ik alleen onderweg en zie ik soms 's avonds een andere pelgrim of lees in het gastenboek wie er voor mij geweest zijn. Het afgelopen weekend was het meteen 30 graden en dat was dus zweten! Op een gegeven moment was mijn watervoorraad op en ben gaan zoeken naar water: op zondag zijn ook in Frankrijk vele mensen niet thuis, dus ik trof het niet. Maar zag wel in een tuin een waterslang liggen en volgde die naar het watertappunt; terwijl ik dus de waterzak vulde begon er een hondje te keffen in het huis en waarschijnlijk was het beestje alleen of lagen de bewoners in bed voor de siesta. In ieder geval van de dorst niet hoeven om te komen en geen scheur in de broek van een "chien mechant".
Vanmorgen heeft een fikse onweersbui de grootste hitte verdwenen, natuurlijk toen ik onderweg was tussen twee dorpjes in: de regenponcho heeft goede dienst gedaan en na een uurtje was het droog en de natuur ruikt dan echt fris zoals ik bemerkte.
Ik hoorde van familie dat Rinus zich al aan het trainen is om ook wat dagen mee lopen, klopt dat? Trouwens verrassend te lezen dat het Nederlandse Santiago genootschap naar mijn site verwijst.
De stempelkaart is bijna vol, dus ik gaan omzien vooreen andere of ik maak zelf een "annexe" via een papeterie. Het is namelijk de bedoeling dat je bij een overnachtingsplaats een officiele stempel probeert te bemachtigen van die gemeente. Het dient als bewijs in Santiago dat je de route hebt gelopen en daarvoor krijg je dan je credential: een soort diploma goedgekeurd door de bischop aldaar.
Vanavond slaap ik in een jeugdherberg, ben er nog niet binnen geweest, want die gaat pas om 17.00 u. open. Zodoende heb ik nu de tijd om in het cultureel centrum van het stadje te internetten. Over de overnachtingen zou ik nog wat laten weten: in het GR boekje staan per plaats de mogelijkheden en tel. nrs.(niet altijd up to date) Als ik kies voor een chambre d'hote of gite d'etappe bel ik meestal vooraf om niet voor teleurstellingen te moeten staan. Maar vaak loop ik 's middags bij aankomst de Mairie binnen of het office de tourisme om als pelgrim in een gemeentelijke voorziening te kunnen slapen. Diverse gemeenten hebben in het centrum goede gites speciaal voor Santiagogangers ingericht waar vaak ook een keukentje is waar je wat eten kunt klaar maken. Pas heb ik in een gehucht in een refuge mogen slapen; ik was er helemaal alleen en super ingericht voor 12 personen. (men vroeg slechts 5 euro!) Na een warme dag heerlijk gedoucht, de was gedaan en buiten op het terras gezeten met km's uitzicht op de velden. Dan kom je er achter dat deze stilte en rust in Nederland niet meer voorkomt. Op een dag kwam ik aan in een stadje, en ging verwezen door de Mairie, naar een B&B adres. De kunstenares zei dat alles "complet" was en wilde voor mij nog wel een adres 10 km verder bellen. Maar na 39 km lopen zag ik dat echt niet meer zitten! Ik wees op haar atelier en zei daar wel op de grond te kunnen slapen, na een aarzeling vond ze het goed en haalde met mijn hulp zelfs nog een stevig matras van boven. 's Morgens ontbeten met 2 Duitse degelijke leraressen Frans die een uitwisselings programma met de plaatselijke middelbare school hadden. Zo zie je maar weer dat je elke dag een andere ervaring opdoet.
Regelmatig heb ik Harrie Kluytmans aan de lijn, of komt er een smsje binnen met opbeurende woorden. Hij wil graag weer mee lopen, maar moet ook zeker zijn dat zijn voeten het houden; hij overweegt om andere, soepelere schoenen aan te schaffen. De fam. Kluytmans is zo te zien aan de reacties ook echt geinteresseerd: leuk om te lezen.
Van het werk, wat ik 30 jaren heb gedaan kom ik langzaam los, wel denk ik regelmatig aan de collega's waarmee de contacten nu veel minder zijn. Dus voor hen enkele opmerkingen: Marcel: denk aan de bitterballen bij de werkbesprekingen; Kees: schil dit jaar de asperges eens; Tonny: op tijd naar huis hè; Richard: nooit gedacht dat zo'n gemakkelijk baantje zou krijgen bij de GGD hè.
Nou, de groeten aan allen en tot het volgende bericht

  • 03 Mei 2005 - 15:44

    Tonny:

    Ton, jij schrijft zo leuk, geen wonder dat het Nederlandse Santiago Genootschap verwijst naar jouw site.
    Misschien kun je je verhalen samenvatten in een bundel en uitgeven?
    Nergens last van, dat is onze Ton: unnen durdouwer.
    Groetjes,
    Tonny

  • 03 Mei 2005 - 17:54

    Rinus:

    Ton,
    eigenlijk zou ik je deze boodschap niet moeten schrijven. Ben namelijk van mening, dat een pelgrim "langzaam" moet onthechten van thuis en in concentratie toeleven naar Santiago.
    Maar jij stelt het zeer op prijs dat we bijhouden waar je bent, dus nu een wat uitgebreide reactie.
    Je zegt "de" familie, maar ik ben van de koude kant. Helaas kan ik niet met je meelopen. Allereerst niet omdat je steeds meer (39 km) en sneller loopt. Zo'n conditie als jij nu hebt opgebouwd haalt niemand meer bij. ik ben al blij dat Marianne en ik nu 4 dagen Pieterpad (20 km/dag) hebben gehaald.
    En ik heb een aantal zakelijke verplichtingen (26-29 mei Tallinn)en prive-feestjes (10 mei, 21 mei, 9-10 juni(afstuderen Inge). En daarna ben je al in Spanje en bijna op je bestemming. In op de camino loop je nooit alleen. Wel ben ik jaloers op je (ik gun het je natuurlijk) dat je tijd krijgt om echt tot bezinning te komen. Zou voor mij nu eigenlijk ook goed van pas komen.
    Merkwaardig, dat je Pelgrimspas al vol is, want www.santiago.nl suggereert dat er maar 1 per persoon wordt uitgereikt.
    Je bent al meer dan 1 maand onderweg, dus 1/3 zit er al op. Dat gaat lekker snel, zeg.
    Veel plezier nog onderweg.
    Rinus

  • 03 Mei 2005 - 17:55

    Rinus:

    waarom mijn reactie 2x wordt geplaatst is mij een raadsel. misschien 2x gedrukt?
    sorry

  • 03 Mei 2005 - 18:25

    Marianne:

    Hallo Ton
    Leuk dat je gisteren belde om me te feliciteren met mijn verjaardag. Zoals meestal ,opgewekt en gretig dat je weer zo'n mooie wandeling voor de boeg had. Dat blijkt weer wel uit deze e-mail.
    Rinus en ik zijn deze week voorzichtig begonnen aan het zuidelijke deel van het Pieterpad.Het gaat elke dag weer beter. Dus ik ben vol goede hoop dat mijn snelheid en soepelheid wellicht die van jou nog een keer kan evenaren.Voor de komende dagen weer veel loopgenot en leuke ervaringen toegewenst. Tot mails!

  • 04 Mei 2005 - 17:33

    Zijne Heiligheid De Paus:

    Het is werkelijk waar een feest om je berichten te lezen. Ik weet niet waarom, maar wordt emotioneel, elke keer wanneer ik je site "open." Het zal wel wat te maken hebben met respect, en bewondering, en eerlijk gezegd, ook een beetje benijden. Misschien dat ik e.e.a. wat romantiseer, want het zal vaak ook doorbijten zijn, en jezelf tegen komen, wat overigens ook heel mooi kan zijn, maar wat je doet is prachtig. Morgen komt schoonpapa langs zijn mooie zwangere dochter bekijken, en weer eens lekker zijn schoonzoon klieren. Graag zou ik je straks eens ontmoeten. Het ga je goed!!!

  • 05 Mei 2005 - 10:46

    Marcel:

    hoi ton
    hoe het gaat lees ik en hoor ik van tonny ze zegt dan het gaat goed met onze ton.
    verder heb ik het druk met richard (komt uit geldrop).
    bitterballen mag niet dus de volgende keer maak ik stokbrood met zalm haring paling enz.enz.
    verder is er in dit kippenhok niets veranderd er is nog voer tot 2006 dan gaan we over op krachtvoer.
    nu pluk de dag en loop ze vergeet niet aan ons te denken want wij denken ook aan jou.
    tot de volgende keer.

  • 05 Mei 2005 - 13:43

    Lambert Verhoeven:

    hallo ton, ik zie op de site dat het allemaal goed gaat, en dat is fijn om te horen.
    ik wens je nog een goede reis en ook ik houd je wandeling in de gaten.
    groetjes lambert

  • 05 Mei 2005 - 14:53

    Thijs:

    Ha die Pa,
    Het gaat je goed zie ik! 39 km op een dag is wel erg veel dacht ik zo. Ik ga komende dagen Hilltribe-trekken maar dan geen 39 km per dag hoop ik.

    Maar die 5 euri, volgende keer misschien een beetje afdingen? Heb afgelopen 3 dagen voor 1.5 USD in een double-room geslapen :D.

    Veel plezier en succes en groeten uit Laos!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, La Châtre

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 564
Totaal aantal bezoekers 93542

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: