Rugzak weg?! - Reisverslag uit Burgos, Spanje van tonvanlierop - WaarBenJij.nu Rugzak weg?! - Reisverslag uit Burgos, Spanje van tonvanlierop - WaarBenJij.nu

Rugzak weg?!

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg

10 Juni 2005 | Spanje, Burgos

De laatste keer berichtte ik uit Santa Domingo de la Calzada, waar Ed de moeite heeft genomen om het verhaal over de kip en de haan uit te leggen: volledig en juist. Hier in Spanje heb je inderdaad meer internetpunten dan in Frankrijk, dus daar maak ik dan handig gebruik van. Verder moet ik zorgen in conditie te blijven en heb de laatste 2 dagen last van mijn rechter knie gekregen, waarschijnlijk het gevolg van overbelasting tijdens enkele zware beklimmingen. Mijn tempo ligt hoger dan gemiddeld en bij het stijgen moet ik dus op gaan letten. De fransen noemden me "le TGV" en de engelsen zeiden: "the dutch train".
Oh ja, de refugio in Grannon die in de kerk is gevestigd: via een deurtje aan de zijkant moest ik de natuurstenen trap op naar, ik schat, de 2e etage. Daar een zaal met open haard en keuken, en daarboven een slaapzaal met houten vloer met een soort judomatten op de vloer waar ik er een aangewezen krijg.
Via weer een trapje naar de douche en wc en naar rechts kom ik boven de gewelven van de kerk uit waar je je was te drogen kunt hangen. Ook kun je dat doen in de klokkentoren waar je dan meteen een prachtig uitzicht hebt over de verre omgeving. Boven de klokken zijn de ooievaars gehuisvest, maar zo hoog kan je niet zonder gevaar voor eigen leven. Zo´n 40 pelgrims aten aan twee lange tafels salade, soep en watermeloenen dat door de vrijwilligers (hospitalero´s) was klaargemaakt. Velen hadden een fles wijn meegenomen, maar die mocht niet worden geopend: dat kwam na het voorgerecht de pastoor doen, die de flessen ook rondeelde. Na de maaltijd kregen we een rondleiding door zijn kerk en je merkt dat men hier veel geloviger is dan in Nederland. Zo heeft iedere refugio weer zijn eigenaardigheden zie je wel. Na een zware tocht ben ik gisteren in Burgos aangekomen; om 11.00 u. zag ik de stad in de verte al liggen (op 1200 m hoogte) en om 14.00 u. was ik aan de rand van de stad, echter het duurde nog tot 15.30 u. voor ik bij de grote refugio was (midden in de stad is een kleinere en was vol), die net buiten de stad ligt. Slecht geslapen door de steken in mijn knie en besluit dan ook een dag te rusten en om ook de stad te bekijken. ´s Morgens om 7.30 u. vertrek ik van de refugio want iedereen moet om 8.00 u. eruit. Nou dan ga ik maar vast richting stad en via de bakker beland ik in een parkje, waar ik ontbijt. Tegen tienen ga ik naar de kleine refugio en zet mijn rugzak tegen de gesloten deur. Dan bezoek ik de kathedraal van Burgos, dat werkelijk een museum is vol met kunstschatten vnl uit de 15e en 16e eeuw, maar ook oudere stukken. Na anderhalf uur ga ik terug naar de refugio en.... weg is de rugzak. Deur dicht en niemand te zien, het aanpalend cafeetje weet ook van niets, dus effe koffie drinken daar. Naar alle waarschijnlijkheid heeft iemand van de refugio hem al binnen gezet denk ik en toen rond 13.00 u. de deuren opengingen stond hij ...jawel al keurig bij een bed! Hier in de herberg rust ik uit en zit ik nu aan de computer; een aardig vrouwtje vraagt of ze mij voetmassage mag geven. Ik zeg ja hoor, en een stuk hoger ook nog, dus ik ben benieuwd wat voor resultaat dat geeft.
Zo, dat zijn mijn belevenissen tot vandaag, volgende keer meer.

  • 10 Juni 2005 - 15:22

    Harrie En Elie:

    Je hebt best een leuk leven als pelgrim zijnde. Lag ik maar op mijn rug voor die mooie dame. Het gaat nu beslist beter met je knie,maar forceer het niet. De laatste loodjes wegen het zwaarst. We duimen voor je! Je bent al zo ver dus hou de moed er in! Salut!

  • 10 Juni 2005 - 16:04

    Een Kenner:

    ze is nog jong en mooi ook; en zwart haar!!
    de prijs zal wel hoog geweest zijn.
    heeft ze je edele knie ook behandeld

  • 10 Juni 2005 - 18:07

    Dorrie:

    Ha ton,

    Ja zo'n aanbod sla je natuurlijk niet af!!! Een lekkere voetmassage door een mooie vrouw is natuurlijk altijd welkom of niet soms? Denk je wel wat aan je knie. Het is slim van je om die dag rust te nemen zodat je hem niet overbelast. Zie dat ons oma ook nog steeds je verhalen netjes volgt. Leuk!!!!
    Nou, succes nog en geniet ervan.

  • 11 Juni 2005 - 13:05

    Rinus:

    Ton,
    wat is de samenstelling van de pelgrims? meest Fransen?

  • 11 Juni 2005 - 15:03

    Ton:

    Er lopen heel veel nationaliteiten hier de camino; de meesten zijn nu Spanjaarden, maar ook Engelstaligen uit Ierland, Engeland, USA, Australië, Zuid Afrika. Verder enkele Italianen, Belgen, Fransen (sommigen ken ik nog van de Franse GR) en natuurlijk Nederlanders.
    Vanmorgen vreselijk gelachen toen ik een klein dorpje op een bankje fruit zat te eten. Er komt een taxi aangereden, stopt vlak voor mij en de passagiers waren een mij bekend echtpaar dat ik het laatst zag in St Jean Pied de Port. Al eerder verdacht ik ze ervan stukken anders dan te voet af te leggen. Nou ja je ziet wel dat je van alles meemaakt.

  • 11 Juni 2005 - 16:27

    Rinus:

    ja, Ton, zo leer je de pelgrims wel kennen.... alleen je hebt je verhaal niet afgemaakt: ben je ook in de taxi gestapt? nee natuurlijk niet!
    je reis is wel erg stimulerend, zeg.

  • 12 Juni 2005 - 14:35

    Marloes:

    Hallo Ton, Hoe gaat het nu met je rechterknie? Je hebt geen zwelling, neem ik aan. Als het van klimmen en dalen komt, zouden het wel eens patellofemorale pijnklachten kunnen zijn.
    Als je er nog veel last van hebt, kan een tape wat soelaas bieden. Ik hoor het nog wel van je.
    Wederom weer prachtige foto's! Succes de komende dagen. Liefs, Marloes

  • 13 Juni 2005 - 07:28

    Tonny:

    Een aardig vrouwtje geeft voetmassage; Ton dit is een leuk uitziende jongedame!
    Ton, zo kennen we jou: TGV of Dutch train. Helemaal jou.
    Tot de volgende mail.

  • 13 Juni 2005 - 14:17

    Tonnie Van Berkom:

    Hallo Ton, ik ken jou niet en jij kent mij niet, maar je adres heb ik van Giel van Genuchten uit Waalre. Ik ben net terug van de camino. We zijn gestart in Burgos, dus wel mooi dat ik de voor mij zo bekende foto's voorbij zie komen. Let wel goed op je knie, want het is me wel een afvalrace daar. Je hebt nog 500 km te gaan, dus kop op, you can do it. Je moet ook niet alleen maar naar je wandelschoenen kijken. To uit Waalre.

  • 14 Juni 2005 - 11:01

    Alex:

    Ton,

    Volg je verhalen met veel plezier.Je hebt verborgen talenten, zoals schrijver van pelgrims tochten, zeer goede loper.Als je in Santiago de Compostella bent en uitgerust kun je nog best naar Rome.Nogmaals hou vol tot het einde wat zeker zal lukken als je je steeds door een jonge en schone dame laat masseren ( alleen de zere plekken).

  • 17 Juni 2005 - 11:25

    Eri & Trix:

    Geweldig Ton!!
    Al een paar keer geprobeerd je site te vinden. Eindelijk nu.
    't Lijkt me wel een belevenis!
    Succes verder, groet,
    Trix & Eric

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Burgos

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 439
Totaal aantal bezoekers 93539

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: