Met de wind mee en de zon in de rug - Reisverslag uit Logroño, Spanje van tonvanlierop - WaarBenJij.nu Met de wind mee en de zon in de rug - Reisverslag uit Logroño, Spanje van tonvanlierop - WaarBenJij.nu

Met de wind mee en de zon in de rug

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg

05 Juni 2005 | Spanje, Logroño

Hallo beste lezers,
Vanmiddag om 15.00 u. hier in Logrono aangekomen, het is een oude wat grotere stad aan de rivier de Ebro. Om 18.30 u. is er voor ons pelgrims een stadsrondwandeling van een uur gepland en dan ga ik zeker mee om wat meer van de cultuur te weten te komen. Ook hier in het pelgrimsonderkomen is ruimte voor zo'n 100 mensen, voldoende douches en voorzieningen om de was te doen.
Het Spaanse landschap verschilt duidelijk van Frankrijk, het is veel wijdser omdat het hier droger is en de vegetatie daardoor anders. De bomen die hier groeien zijn steeneiken, amandel- en olijfbomen. Verder ziet het al geel van de graanvelden en de wijngaarden komen nu ook steeds meer voor.
Het is een genot om 's morgens in alle vroegte over de wegen te lopen, er waait een lekker fris windje en de zon schijnt nog niet zo fel. Om 6.00 u. is het nog donker, maar binnen het kwartier helder licht, dat ben je bij ons in Nederland niet gewend.
Omdat het hier droger is zijn de paden ook veel harder en steniger wat ik 's middags duidelijk aan mijn voetzolen voel. Het is vaak ongelijk en je moet uitkijken dat je door de wegrollende stenen niet valt of je enkel verzwikt. Ik loop door vele verstilde dorpen die lekker koel zijn als je binnenkomt, omdat de huizen dicht op elkaar zijn gebouwd.
Diverse mensen waarschuwden me voor het meenemen van voldoende water, wat ik dus ook doe. 2 liter in de waterzak die met een slang verbonden is naar mijn mond, zodat ik al lopend een slok kan nemen. Daarbij 1 liter vruchtensap voor bij de lunch en dan kom je regelmatig watertappunten tegen met soms heerlijk koel bronwater. Het leidingwater smaakt nogal naar chloor dus dat probeer ik te vermijden.
Doordat je zover weg kunt kijken lijkt het alsof het minder bergachtig is, maar schijn bedriegt, regelmatig moet ik honderden meters klimmen om een bergkam over te steken. Je ziet hier ook vele windmolens op de bergruggen staan die voor energie zorgen.
Gisteren ben ik langs het wijnhuis Irache gekomen en daar hebben ze voor de pelgrims twee tappunten, de ene met water en de andere met goede wijn. Ik dronk er twee bekers wijn en warempel nadien kon ik een stuk gemakkelijker lopen, dus helpen doet het bij mij. Op de site irache.com kun je de plek zien op de webcam.

Aan allen de groeten en tot de volgende keer!

P.S. de foto's plaatsen lukt hier niet, dus kijk ik alsnog uit naar een ander internetpunt

  • 05 Juni 2005 - 15:57

    Harrie En Elie:

    Broeder Antonius, ik heb net je SMS bericht ontvangen. Ben momenteel bij mijn broer Jan,en zit hier aan een lekker pilsje. Ben blij dat alles zo goed gaat. Ik heb er erg de pé over in dat ik nog steeds niet behoorlijk kan lopen. Ondanks alles hoop ik toch over enkele weken in Spanje bij je te zijn. Tot ziens, Henricus en zijn oudere broer Jan.

  • 05 Juni 2005 - 16:22

    Marloes:

    Ha Ton,
    Ik hoop dat je nog veel bronwaterpunten tegenkomt.
    Het lijkt me mooi om zo ver weg te kijken.
    Hoe gaat het met je Spaans?
    Kijk maar uit dat je geen zonnesteek oploopt. Ik zag op het journaal dat het boven de 30 graden is in Spanje.
    Succes, Marloes

  • 05 Juni 2005 - 20:14

    Rinus:

    slim, 2 liter wijn én een slangetje en maar doorlopen......
    gisteren stonden we aan het eind van het Pieterpad op de Pietersberg en er stond "start GR5"; we waren bijna doorgelopen. we hebben gekozen om iets te nuttigen in hotel St Gerlach

  • 05 Juni 2005 - 21:16

    Anne Tilleman:

    hallo,
    ik ben net terug van voettocht van burgos naar santiago. er staat je nog veel moois te wachten. leuk om jouw verhaal te lezen. buen camino! anne

  • 06 Juni 2005 - 21:10

    Hans R:

    Nu al een bewonderenswaardige aktie,broeder Antonius.
    Volg je prestaties met belangstelling....Aloysius en Johannes draaien zich in hun graf om.Keep up the good work !!! Er gaat niks boven de F.L.O.

    Succes

  • 06 Juni 2005 - 21:14

    Hans R:

    Nu al een bewonderenswaardige aktie,broeder Antonius.
    Volg je prestaties met belangstelling....Aloysius en Johannes draaien zich in hun graf om.Keep up the good work !!! Er gaat niks boven de F.L.O.

    Succes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Logroño

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 420
Totaal aantal bezoekers 93712

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: